
REFLECTIONS ON THE REM ISLAND PROJECT

In the first years of the sixties of last century the NTS, Nederlandse
Televisie Stichting (Foundation Dutch Television), which was the umbrella
organisation for the Public Broadcasting Societies in the Netherlands, had
to inform the partners within the Eurovision about the developments
happening on the High Seas with the offshore radio stations, often
mentioned wrongly ‘the pirates’. I want to highlight two of those to show how
the members of the board thought about ‘The REM island project’. Let’s
first go back to 1963.

Since 1960 the offshore radio station Radio Veronica had been operating
from a ship moored off the Dutch coast. With its partly light music
programmes and commercials, it had proved a great financial success. So far
the Dutch government had not taken action whatsoever against this activity,
which in the Netherlands was partly regarded as illicit. Many times in the
Dutch newspapers articles were published and mentioned that soon action
could be taken against Veronica. Several reasons were given amongst the
most interfering of the station on several distress frequencies. In 1963 a
group of six people formed the REM Company, Radio en Explotatie
Maatschappij, with the main backer Mr. Verolme from Rotterdam, who had
made a big name in the shipping industry. Their aim was to set up an
offshore radio and television station from a, for that purpose to built,
artificial island. Construction took place at a shipyard in Cork, Ireland, but it
would take up to May 16th 1964 before there was any assembly activity on
the Northsea, off the coast of Noordwijk.

When the people behind the REM Island project had announced their plan to
put an artificial platform in the Northsea, off the Noordwijk coast, with the
aim putting a radio and television station on the air, Dutch NTS had to
inform Eurovision. ‘With the success of Veronica it is most probably that
gave encouragement to the forming, at the end of last year, of a limited
liability company, for the purpose of putting on commercial television
programmes, in this case also via a transmitter located outside Dutch
territory. This time however, its location would not be on a ship, but on an
artificial island. It will be a construction similar to that used in oil-drilling
operations out at sea. This initiative has been given enormous publicity, also



because of the fact that for a number of years past there has been much
action in the Netherlands in favour of commercial radio and television.’

Of course, when you get the historical facts right, the Netherlands
broadcasting organizations had been expressly forbidden to air commercial
publicity, in whatsoever form. The above information was not complete as no
word was given about the planned Radio Noordzee, which was to be
broadcasting too from the island. With the plans for the Radio and TV
Island nearing their completion, an interesting discussion was being carried
on in the Dutch press with regards to the legal aspects of the case. Not any
other offshore project had so endless publicity in a limited period than the
REM island project. So the NTS had to report once again to their partners



within Eurovision in a report called ‘Coastal States and ex-territorial
Sovereignty’:

‘The question of artificial islands outside the territorial waters raises some
involved points of international law. The pens of leading jurists and experts
on international law have been kept very busy, and the main point at the
issue seems to be: ‘has the Dutch government the power to take action’. It
was the Dutch Minister for Justice in those days. Mr. Scholten, who
announced in the press that he hoped that soon to submit a draft Bill, which
would make it possible to legally regard artificial islands, located in that part
of the continental plateau, over which the Netherlands possesses sovereign
power, as belonging to Dutch territory. And so the Press manager of the
NTS informed the other organisations within Public Radio, working together
within Eurovision with: ‘A case point’, the Minister told Dutch Parliament, ‘is
that the march of technical progress opens the possibility – if we take
things to the extreme – of an artificial archipelago arising in the ex-
territorial waters where no body of law of any kind would be applicable, and
where, so to speak, murder and theft could be committed without anybody
being able to do anything about it.’

The principle of a coastal state being empowered to exercise sovereign right
outside the territorial waters was laid down in the Treaty of April 29, 1958,
relating to the continental plateau. This Treaty also covered the division of
the plateau. Two of its provisions concerned artificial islands. Article 5 of
the Treaty gave the coastal state the right to establish artificial islands on
the continental plateau. In other word, the sea-bed and sub - oil of the
adjoining area, for the purpose of exploring and exploiting the natural wealth
of the plateau and to institute a security zone around such islands. Article 2



of the Treaty ruled that only the coastal state concerned could lay claim to
the sea-bed of the continental plateau, to the exclusion of all others.

In the Daily Newspaper ‘De Tijd’ in February 1964, comments could be found
from Emeritus Professor F. Duynstee, who worked for the Catholic
University of Nijmegen and was an expert on juridical philosophy: ‘In common
law it is a standing rule that a vessel refusing to fly or carry a flag lays
itself open to arrest. A ship that cannot produce such evidence of nationality
by reason of its being unable to carry a flag, automatically falls under the
authority of the state which sends the intercepting warship.’ He concluded
his comments on the REM island with: ‘To my mind it is a serious lack on the
part of the Netherlands Government that, as far as is known, no such
attempt to ascertain the facts has been undertaken.’

Other comments were made in het ‘Nederlands Juristenblad’ (Netherlands
Jurists’ Journal) of March 14th 1964 where Mr. M.A.W. Verstegen took up
the cudgels in opposition to Professor Duynstee: ‘There are only three
instances mentioned in Article 22, 1, of the Geneva Convention relating to
the High Seas, in which a warship may exercise the right of flag-
verification. These being a) piracy, b) slave-trading and c) in the case of a
vessel flying a strange flag, or refusing to show its flag, being suspected of
having the same nationality as the intercepting warship.’

Technical team TV Noordzee



The press department of the NTS informed their colleagues, within the
Eurovision, about a plea for action against the TV Island, as soon as it would
become active. ‘The plea has been done by Professor J.M. van Bemmelen who
stated: “It is an intolerable thing for a state to have artificial islands rising
out of the open sea a short distance from its coast. From a military point of
view alone this cannot be tolerated, but – and this holds good in peacetime
and quite apart from military considerations – on such an island is a complete
absence of legal jurisdiction. The one country applies its criminal law in the
international sphere differently to another, but, for instance, Dutch criminal
law would not apply in the case of punishable offences committed on such an
island. If, for instance, a Dutch national were to murder another Dutch
national on the island, the fact would not fall under the Dutch Penal Code,
and in many cases crimes committed on artificial islands would not be the
subject to the criminal legislation of any other country.”

Long time before the Geneva Treaty was signed in 1958, a most
authoritative writer in the field of maritime law gave an opinion on the
subject of artificial islands. Therefore, we have to go back to 1932, when
the French jurist G.Giddel published: ‘Le Droit International Public de la
Mer.’ He stated that the principle of the freedom of the sea does not allow
for artificial constructions, not serving shipping or aviation and which cannot
be regarded as ships or fishing contrivances, being erected in open sea. The
statement of Professor Duynstee, mentioned earlier, hinged his arguments
of the Gidel statement as well, and in this connection interpreted the
Geneva Convention as implying that no private person could, on his own
authority, set up or facilitate the setting up of an artificial island.

Professor Tammes from the Amsterdam University shared in 1964 the
opinion of his colleague from Nijmegen, Professor Duynstee, that a television
island could not claim the protection offered by international agreements
covering the freedom of the sea. He regarded it as an unlawful obstruction
of such freedom, against with the Netherlands Government had to take
action. And these sentiments, again, were shared by Professor François, who
wrote: ‘Even if the direct aim which formed the motive for setting up the
island does not constitute a danger to the coastal state, there is no
guarantee whatsoever that no activities will be undertaken on it which might
impair the security of the coastal state, and threaten the maintaining of the
regulations, public morals and legal order on the state’s territory. If the



coastal state is content to let things slide in this respect, then other states
could intervene on the grounds that the creating of a legal vacuum in the
world order of states constitutes a threat to their interests which cannot
be tolerated. The ‘freedom of the sea’ by no means requires tolerations of
such islands, and is not in the least served by them.’

Hetty Bennink

He went on to say that no special authorization was needed to employ force
against vessels on the High Seas which endangered the interest of the
coastal state and which were not carrying the flag of another state: ‘The
same goes for a TV island, and a motive for action could be that the
government and the majority of the people’s representation regard
transmissions emanating from the island as an infringement of the radio or
television legislation, as drawn up and approved by democratic parliamentary
procedure.’

Mr. M.A.M. Verstegen, referred in the Dutch Juridical Journal to Article 5
of the Convention: ‘Professor Duynstee cites the article incompletely and
therefore wrongly. It concerns the exploring and exploiting of the natural
wealth of the plateau. Article 2 of the same Convention rules that only in
relation to these two purposed does the coastal state possess sovereignty
over its part of the continental plateau. In respect of a TV Island the
regime of the open sea takes effect, and so the rulings of the treaty
concerning the continental plateau are irrelevant. As long as those involved
refrain from exploring or exploiting the natural resources of the seabed
they do not violate a claim exclusive to the Netherlands State.’

Verstegen also added that in the case that an artificial island should
obstruct the free movement of shipping on the high seas, one could speak of



a violation of the freedom of the sea, and in that care the erection of such
an island could be regarded as illegal. However, the international law in 1964
gave no directives for its removal. The Geneva Agreements did not provide
for such a contingency, and the law in those days did not cover such
innovations. Although at that stage no assembly of the island had taken place
the people within the NTS and also the inhabitants interested in the then
forthcoming project were greatly interested to know what steps the
Netherlands Government would take and how they would be motivated. One
thing was sure: the men of law were not in agreement which each other and
the paper controversy went on. However the general opinion was that, would
the Radio and TV station be realised from an artificial platform, action
instead of words were expected of the Dutch government and also most of
them thought it would not take too long to be materialized.

During the month of May 1964 work in Cork ended and so the platform and
other parts were brought to the Dutch coast to be assembled. The island
could be seen similar as an oil rig in those days. The legs of the structure
were sunk into the seabed and than filled with concrete. Off the coast of
Noordwijk, the sea was some sixty feet deep and the platform, including the
building, was some 350 feet above the sea-level. The building had studios
and technical room and also accommodation for the crew. The roof was also
used as helipad and tendering was not only done by air but also with supply
vessels.

Test transmissions from Radio Noordzee were first aired on July 19th 1964
using 1071 kHz (280 metres) but restarted a few days later at 1485 kHz
(202 metres). Another change in frequency was done on July 23rd when 1400
kHz (214 metres) was chosen. Six days later official radio programming
started in the Dutch language. A television test transmission was aired for
the first time on August 15th 1964 on channel E 11 with an ERP of proximally
7,5 kW. Regular television programmes started on September 1st. The new
station got enormous press coverage and thousands of people in the West of
the Netherlands went to buy special receiving antennas. Mostly American
and English series were aired.

Also in the British Press paid attention, for instant The Television Mail. In
an article, published August 24th 1964: ‘From Holland, where the
grandfather (grandmother?) of all ship radio stations, Radio Veronica, first



started, now comes world’s first off-shore TV station, TV Noordzee. TV-
Noordzee started 2-hour daily test transmission this weekend – and current
figures already show that 250.000 homes are regularly viewing these
transmissions. The public interest in this 1 Million Pounds enterprise has
been overwhelming. And already viewers have reported acceptable pictures
up to 100 miles away from the man-made island 6 miles of the Dutch coast in
the North Sea. What is behind this outstanding example of Dutch
commercial enterprise? It seems from wholesale public dissatisfaction with
the non commercial State run Dutch NTS TV service. A group of powerful
Dutch businessmen, in cooperation with the owners of the Verolme shipyard
in Cork, where Radio Caroline were fitted out, formed themselves into the
REM, Reclame Exploitatie Maatschappij, with the object of establishing an
entertaining alternative to NTS.’

First programme scedule

Reading this article again one should ask if the journalist knew what he
wrote. Just only some hours of testtransmissions for a new television station
in 1964, whereby television was still in the children’s shoes, couldn’t bring
already owners of 250.000 homes watching these tests, which was on a
unusual frequency for aerial owners in the Netherland. So a special antenna



had to be bought, which were not available yet in such amounts. Next to that
he was wrongly informed about what happened or didn’t happen in the Irish
Cork, as the Radio Caroline vessels MV Mi Amigo as well as MV Fredericia
were rebuilt into floating radio stations in the harbour of Greenore. Of
course the owners of the REM project could have used a ship for television
transmissions but knowing the immerse technical difficulties in transmitting
TV from a ship; they decided that a sea-bed-based island in international
waters would be the simple and perfect answer.

Television Mail went on with: ‘Despite constructional setbacks, the island was
towed to its position in June and now transmissions are under way. Despite
the popular support for the project, there is enormous official opposition to
the idea. The Dutch government, presently in recess, intends to legislate
against this and any similar scheme on its reassembly; but it seems that its
job will be very hard.’

Target for transmission TV Noordzee

On the island was a small presentation studio and most of all programmes
were made up on film in Amsterdam, including continuity inserts. During the
test programmes no commercials were included. For programming London’s
Lloyd Williams Associates were involved on advising and buying programmes
for the REM project. During the third week of August 1964 it was
announced that a lot of English language series from the United States and



England were bought. Series included, amongst others: The Invisable Man,
Danger Man, Robin Hood, The Saint, Super Car, Mr. Ed, The Bob Cummings
Show, My Three Sons, Victory at Sea, Ben Casey and Rin Tin Tin. The
television studio on the REM island was equipped completely by RCA from
the USA.

Most surprising about the REM Island Television program schedule was to
keep the station off the air between the hours of 20.00 and 22.00 hrs to
give the NTS and other public broadcasters a reasonable proportion of the
evening to itself. It was announced that proposed transmission hours would
be from 18.00 till 20.00 and from 20.00 up till 23.00 hrs CET as well as
possible an extra hour on Sunday mornings. Around that time also it was
mentioned that the station would not carry any newscast as negotiations
with international news film cartel was not successful and it was doubted
they would succeed in getting an official contract with them.

Shots first broadcast TV Noordzee

More information was found in Television Mail on September 11th 1964: ‘The
J. Walter Thompson Company of Amsterdam was fortunate enough to place
the first spot ad to be transmitted on TV Noordzee (for Johnson’s Pledge)
so it was to this international agency that I went to find the Dutch agency
world’s view of TV Noordzee. JWT Amsterdam is situated right on the



outskirts of the city in a pleasant new estate on the end of the Number 2
tram line.’

The interviewer, which name wasn’t mentioned, spoke to Peter Yeo, who was
account executive and one of the six English staff out of the agency’s total
from hundred and to media director Neils Augustin: ‘There seemed to no
doubt that both JWT in particular and agencies in general are welcoming the
station with open arms. But they too have problems, though theirs are
somewhat different to REM’s. Theirs are the same problems we had in
England in 1955 at the start of the Independent Television. Suddenly they
have been plunged into the necessity of producing television spots. For the
time being, of course, many agencies are using German and English spots with
new soundtracks and pack shots – but JWT has already had many people over
from both UK and the US to talk to their copy and television people about
production of television advertising.’

Media director Augustin seemed to be very excited during the interview
although he knew that the potential for the future would not be more than
45% of the Dutch households with a television at home. At that stage,
September 1964, the coverage of the state transmitter located at Lopik had
coverage around about 66%. He thought that the TV Noodzee brought
greater entertainment than the public broadcasters. He watched the station
regularly and one of the points in its favour which he considered to be an
important media consideration was that most programmes were in the
English language, with Dutch subtitles. Most of the Dutch people speak the
English language and partly do use English language programmes to improve
their English.

Television mail went on with: ‘You can see aerials for TV Noordzee sprouting
up all over the place. But it is symptomatic of the Dutch advertising scene’s
welcome of REM that a consortium of aerial manufactures has been running
an extensive campaign for the station in as much as it good copy for selling
aerials – and Max Factor took a quarter page in all of the Dutch national
dailies to congratulate REM in its enterprise.’

Augustin was convinced that when figures would come out, they would
support REM’s claim to the hilt: ‘I’m busy recommending my clients to
advertise on TV Noordzee. Most of them, though, tend to be a bit



conservative. For 42 of our clients we’re preparing to buy airtime, although
Pledge is the only one to have seen yet’. The journalist of the Television Mail
also asked what the problems in advertising in Holland in general were: ‘Daily
Press is the major national media, though 70% of the 15-million population
can be reached via ads in some five magazines. The daily press enjoys great
readership and prestige, and most buyers of the newspapers have then on a
subscription basis rather than through bookstalls sales. Apart from tiny
illiterate section (2 till 3%) every Dutchman reads at least one daily
newspaper.’

But the Dutch government was not happy at all and already on September
16th the Second Chamber of Dutch Parliament had a long discussion about
how to act against the REM. It was proposed to introduce legislation based
on the 1958 United Nations Convention that defined the limits of the
continental shelf over which coastal states held sovereignty. Many weeks of
discussions passed and at one stage Dutch Minister of Justice announced
that ‘The Northsea Installations Bill’ would be introduced, which would
create the possibility for the authorities to make Dutch law applicable and
effective on installations or artificial island set up in the sea opposite the
Dutch coastline.

More technical equipment

In the meantime it became December 1st 1964 and the Bill, which was passed
by Members of 2nd Chamber of Dutch Parliament with an overwhelming
majority of 114 votes against 19 – the Liberal voting against on what they
called ‘juridical grounds’ was in its then present form a framework, which
allowed scope for further elaboration when the needs should arise. It also



opened the possibility for putting other than criminal law only into effect.
Moreover, it enabled the arm of the law to reach further than the REM
Island, with its unsanctioned television and radio transmissions. Of course
with the passing of the Bill in the Second Chamber another period came in
which the First Chamber had to decide if the Bill would become Act. Dutch
ministry of Justice came with an official press announcement in which was
stated: ‘The government now possesses a reliable instrument for coping with
eventualities which, though they cannot at present be foreseen, must be
taken into account in view of technical progress. It’s now possible to pursue
an up to date, alert policy, because the means has been provided of declaring
every rule of law applicable’.

However it was not merely a case of filling a legal vacuum but there was also
a gap in the authority of the state to be filled. The Minister of Justice
could not only make every contravention a punishable offence, but also
prosecute any offender. One thing was for sure. As soon the First Chamber
had approved, the Bill was published in the so called Status Book. When this
happened the REM affair was placed under Dutch Jurisdiction by an Order
in Council. The law came into effect on December 12th 1964 and Mr. Verolme,
the main investor in the REM project, informed the crew on the platform not
to make any attempt to take action against anyone who would try to get on
the platform to close down the station. This as this could jeopardize the
insurance. Two days later, on December 14th, TV Noordzee closed down.

Staff and crew on the REM platform



The same day very surprisingly we could read in the newspapers that the
organisation REM had sold the project to High Seas Television Ltd in London.
It was a company owned by Eric Bent from Weybridge in Surrey. He had only
a nominal capital of 100 Pound in the company. Also it became known that the
platform itself was sold to a Panamanian company: Construcciones Maritima
Exomarsa. Radio Noordzee stayed on the air and everyone waited what would
happen next. In the British press Benn was interviewed by several
journalists: ’55 years old Bent is head of a commercial printing firm with
offices in Regent Street. Mr. Benn said last night: “I took over the station
last Friday and I intend to fight to keep it going. I have already protested to
the Dutch Government.” Mr. Bent denied that as the owner of the High Seas
Television Ltd. – formed with 100 Pond capital within the last two months –
he was merely a nominee head, shielding the real owners from legal action: “I
only became director a few days ago, and although – lagally – I am running
the station, operationally I have not actually had the chance to do this. I
felt as I am an Englishman, the Dutch officials would not be able to take
action against me.” Transmission rights were leased to Mr. Bent by a
Panamanian Company which took control of the station from three Dutch
businessmen.

REM Island



A lot of activities were spotted early in the morning of December 17th. For
several days inspection flights had taken place by Dutch navy and that
morning the Dutch Navy had rented the 360 ton Delfshaven, which was
accompanied by a lot of patrol vessels and three helicopters from Dutch
Navy. Look out men sighted the target, REM Island. By five to eight in the
morning the patrol ships were rocking gently round the base of the tower,
while the radio transmitter was steadily sending pop music. The navy decided
that the platform couldn’t be boarded from the sea. So at eight o’clock, the
three helicopters dropped out of the low clouds, hovering over the platform.
One of them dropped a smoke bomb as a marker and from another helicopter
the figure of Marine Captain Eric Gerritsen was winched down on to the
platform and more marines followed him. Next the marines let down big
twine and steel baskets so that their battle companions from the boats
could be hauled up on the artificial island. Also policemen went aboard the
platform.

The baskets were already in use since early August 1964 and were mainly
used to ferry up men, food, films and new discs. The Dutch invaders ordered
the crew – four people from Belgium and six from Holland - that the
transmitter had to be switched off, however the crew refused. Further on
the crew gave no resistance and stayed indoors during the raid. Next a few
of the marine experts went into the transmitter room and switched the
radio transmitter off, this in the middle of the song ‘Paradiso’ by 21 year old
Indonesian singer Anneke Gröhnloh, who lives in the Netherlands. Not much
later crew members and technicians jeered and took photographs as the
helicopter moved away. The Operation was well under way when the MV
Delfshaven left to Hook of Holland, with Department of Justice officials
and post office technicians.

And following a spokesman from Dutch government, later that day, the
switch off was forever. Dr. Jan Hartsuiker, the public prosecutor, put out a
statement that night: ‘Legal investigation will follow to view to summonses
being served on defendants who would not be named at the moment. The raid
took several days to plan but we succeeded to closedown both stations.’ The
capture took place exactly after 6 days earlier the then Dutch Queen
Juliana signed the law banning artificial technical installations for
transmissions just outside Dutch territorial waters.



By coincidence the same day the then 17-Nation Council of Europe’s
Committee of Ministers proposed a plan to eliminate offshoreradio stations
operating at sea outside national waters. The plan called on Governments to
stop people on advertising with those stations or selling them food,
equipment and transport was drafted in Paris. In 1965 more talks followed
by juridical specialist of the same countries which brought us the Treaty of
Strasbourg. Britain and other nations awaited some united action and as the
agreement was drafted it also would be ratified by nations, after which
legislation was introduced.

Police in the basket

Sources:
Coastal States and ex-territorial Sovereignty, NTS Intern report Hilversum
1964
Daily Sketch December 18th 1964
Het REM-eiland in Knipsels, samenstelling Jelle Boonstra, Zwolle
Le Droit International Public de La Mer, G.Giddel, Chateauroux, 1932
Krantenarchief Freewave Media Magazine, Groningen
Nederlands Juristenblad, maart 14, 1964
Offshore Radio; Gerry Bishop, ICENI Enterprises, Norwich, 1975
Pirates and International law; legal tangle around Dutch TV Island, report to
EBU, NTS, Hilversum, 1964
Television Mail 1964
Tijd, de (Journal) February 1964
Van Rem naar TROS; Hans Knot, Freewave Media Magazine, Amstelveen,
1985



Photos and illustrations: from the archives of Offshore Echos France,
Freewave Media Magazine, Hans Knot Archive.

Hans Knot 2011


